Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 april 2024

Janisson Baradon 7C (2016-bas), med flera

(15 % pinot blanc, 15 % pinot gris, 15 % arbane, 15 % petit meslier, 15 % pinot meunier, 13 % pinot noir, 12 % chardonnay)

 

18 augusti juli 2023 (Janisson Baradons bar/butik i Épernay)

 


 

Jag tittar in i Janisson Baradons kombinerade butik och bar, som ligger i direkt anslutning till Avenue de Champagne i Épernay, för en liten spontan provning. Jag väljer tre champagner från listan.

 

Den spännande 7C – där C står för cépages – görs på alla de sju druvorna. Den här versionen är baserad på årgångarna 2016 och 2015. Flaskan blev degorgerad i april 2020 med en dosage på 4,5 g/l.

 

Det här är en riktigt bra champagne! Ger man den tre års lagring till kan den dessutom lyfta mot nya höjder.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och komplex. Inslag av gröna och gula äpplen, mandlar, tuttifrutti-pastiller, cantaloupe och apelsinskal.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och mycket torr smak med viss sälta. Tuttifrutti-pastiller samsas med grillad citron, krita och persika. Hög syra och fin längd.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Jag provar även dessa båda:

 

2010 Toulette (100 % chardonnay): Dosage på 2 g/l. Mycket bra. Doften är komplex och lite speciell. Inslag av limeskal, krita, bröddeg, en liten punschpralin och Coca-Cola. Relativt generös, syrlig, fruktig och mycket torr smak av lime och gröna äpplen med en tydlig sälta. Hög syra.

Betyg idag: 86. Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

2014 Tue-Bœuf (100 % pinot noir): Jäst i betongägg och på ekfat. Dosage på 3,4 g/l. Mycket bra! Utvecklad doft med inslag av gula äpplen, mango, smör, röda bär, honung och nougat. Fruktig, syrlig och mycket torr smak med påtaglig sälta. Röda äpplen och citron. Hög syra och bra längd.

Betyg idag: 87. Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar