Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 september 2024

Aurore Casanova Puisieulx Les Petite Vignes Chardonnay (2020-bas)

(100 % chardonnay)

 

7 februari 2024 (hemma)

 


 

Aurore Casanova är en intressant producent med hemvist i Mardeuil (Vallée de la Marne). Efter uppväxt i Paris och en karriär som professionell dansare flyttade hon till Champagne för att arbeta med sin mammas vinodlingar och utbilda sig inom vitikultur och oenologi. För den begreppsförvirrade påminner jag om att vitikultur handlar om vinodling, det vill säga jordbruksarbetet ute på fälten, medan oenologi, ibland benämnt enologi, avser läran om vin och det arbete som sker i vinkällaren.

 

Tillsammans med sin partner Jean Baptiste Robinet, som Aurore träffade på vinskolan i Avize, skapade hon Domaine Aurore Casanova 2013. De har tillgång till 3,5 hektar odlingar som de ställt om till ett ekologiskt jordbruk (de är certifierade sedan 2023).

 

Den här champagnen görs på chardonnay, som planterades 1988, i vingården Les Petite Vignes i grand cru-byn Puisieulx. Denna utgåva är en blandning av årgångarna 2020, 2019 och 2018. Flaskan blev degorgerad i mars 2023 med en dosage på 1 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne.

 

Doft: Komplex doft av päron, steniga mineraler, lime, klor, röda bär och peppar.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta. Päron, citron och steniga mineraler. Hög syra. Initialt något bitter eftersmak.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar