Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 september 2024

Hervé Brisson Les Aulnes (2019-bas)

(100 % chardonnay)

 

24 januari 2024 (hemma)

 


 

Hervé Brisson är en ny bekantskap. Hervé håller till i Vert-Toulon i Val du Petit Morin där han gjorde sin första skörd vid familjeegendomen 2001. 2013 köpte han en press och började göra sin egen champagne.

 

Brisson äger 3,35 hektar odlingar, varav 3,05 ha är planterade med chardonnay och 0,3 ha med meunier, där han tillämpar ett ekologiskt arbetssätt. Han inledde omställningen 2016 och sedan 2019 är han certifierad. Sortimentet består av tre champagner: Les Aulnes, Les Régales och Le Long du Chemin.

 

Les Aulnes görs på chardonnay från (i genomsnitt) 30-åriga plantor från olika vingårdslägen. Champagnen är spontanjäst och lagrad på fat innan buteljering. Den här utgåvan har 2019 som basårgång. Dosagen är mycket låg.

 

Det här är en mycket bra champagne. Den är lite oförlöst till en början, men lyfter ett snäpp till andra dagen och håller ihop väl till och med dag fyra.

 

Doft: Ljust bröd, gröna äpplen, krita, citron och clementin. Dag två även mango.

 

Smak: Syrlig, något fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta. Citron, clementin och mango. Efter hand lite mandelmassa och till slut även aprikos och lakrits.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar