Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 11 maj 2024

2008 Larmandier-Bernier Terre de Vertus

(100 % chardonnay)

 

23 september 2023 (hemma)

 


 

Det här är den stora årgången 2008 av Larmandier-Berniers Terre de Vertus, gjord på chardonnay från vingårdarna Les Barillers och Les Faucherets i hembyn Vertus. Den här flaskan blev degorgerad i december 2012 utan dosage.

 

Det här är en fantastisk champagne!

 

Doft: Utvecklad doft med laktiska toner. Inslag av cream cheese, smör, bokna äpplen, bröd, hasselnötter, anis och apelsin.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, något kryddig och mycket torr smak med en otrolig sälta. Mogna äpplen, mogen citron, gräddkola och ostronskal. Bra energi.  Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Mina intryck av andra årgångar av denna champagne:

2007: 87 (2016-01-28)

2012: 85(+) (2019-11-09)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar