Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 17 maj 2024

1980 de Venoge Millésime Extra Brut

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

 

2 oktober 2023 (hemma)

 


 

Firar en 43-åring med en 43-åring!

 

Det här är en sendegorgerad flaska som fick sin kork under 2021.

 

Det är fortfarande en bra champagne, även om den känns något övermogen idag.

 

Doft: Mogen, kryddig och komplex. Inslag av bokna äpplen, smör, hasselnötter, banan, kardemumma, curry och svamp.

 

Smak: Mogen, frisk och torr smak av mogna äpplen, mogen citron, lime och hasselnötter. Relativt svag frukt, men bra längd.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2021-2022

 

Mina intryck av andra årgångar av Millésime Extra Brut:

1993: 85 (2023-08-30)

1996: 93 (2023-08-29)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar