Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 10 maj 2024

Jean-Philippe Trousset Rosé Extra-Brut

(46 % chardonnay, 36 % pinot noir, 18 % pinot meunier)

 

22 september 2023 (hemma)

 


 

Jean-Philippe Troussets roséchampagne görs med hjälp av blandning, där han i den här utgåvan tillsatt 6 % rött vin (köpt från Frédéric Savart). Champagnen är delvis (10 %) fatjäst. Basårgången är möjligen 2019, men det finns dessvärre ingen information om varken den eller degorgeringsdatum på flaskan.

 

En härlig champagne!

 

Doft: Generös, fruktig och parfymerad. Inslag av jordgubbar, persika, röda äpplen, bränt bröd och körsbär. Dag två även ost och lakrits.

 

Smak: Generös, bärig, frisk och torr smak med tydlig sälta. Jordgubbar, körsbär och röda äpplen. Medellång eftersmak av lingon och hallon.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar