Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 28 maj 2024

2010 David Léclapart L’Astre

(100 % pinot noir)

 

10 oktober 2023 (hemma)

 

 


Det här är den första årgången av L’Astre från David Léclapart. Till och med skörden 2009 gjorde David roséchampagnen L’Alchimiste på sina pinot noir-druvor, men från och med 2010 har den ersatts av denna blanc de noirs. Anledningen ska ursprungligen ha varit att David inte tyckte att druvorna från 2010 passade att göra rosé på, men han verkar ha blivit så nöjd med L’Astre att han fortsatt göra denna.

 

Jag drack L’Astre 2010 i oktober 2015, det vill säga för åtta år sedan. Då kändes den alldeles för ung. Idag är den som väntat mer utvecklad och dessutom fantastiskt bra!

 

Doft: Utvecklad och komplex. Inslag av röda vinbär, viol, jordgubbar och blodapelsin följs av brioche, hasselnötter, röda äpplen, smör och senare även rostat bröd.

 

Smak: Utvecklad, frisk, något fruktig och mycket torr. Röda vinbär, jordgubbar, blodapelsin och röda äpplen. Hög syra och bra energi.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 

Mina tidigare intryck av L’Astre 2010:

2015-10-30: 86(++)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar