Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 24 maj 2024

2002 Roger Brun Cuvée Familiale

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

6 oktober 2023 (hos Marina i Lund)

 


 

Den tredje flaskan i vår blindprovning visar sig vara Roger Bruns Cuvée Familiale från 2002.

 

Det är en mycket bra champagne, men sannolikt ingen perfekt flaska. Betyget är något generöst.

 

Doft: Mogen, komplex och lite rökig. Efter hand uppstår lite laktiska toner. Inslag av avgaser, svamp, honung och kex följs av hallon, jordgubbar och röda äpplen och till slut även smör och vanilj.

 

Smak: Utvecklad, frisk och något fruktig smak av mogna äpplen och Pommac.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2018-2023

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar