Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 maj 2024

2018 Legrand-Latour Yprésien

(75 % pinot meunier, 25 % pinot noir)

 

3 oktober 2023 (Brogatan i Malmö)

 


 

Thibault Legrand tog relativt nyligen över ansvaret för familjens verksamhet och 2018 är endast hans andra årgång. Hans champagner har fått namn efter olika geologiska epoker eller tidsåldrar och det här är alltså Yprésien, det franska ordet för tidsåldern Ypres. Den är gjord på druvor från marker i Vandières och Verneuil och är officiellt årgångslös, men uteslutande baserad på skörden 2018. Vinet är spontanjäst och lagrat (elva månader) på gamla fat innan det buteljerades i juli 2019. I samband med buteljeringen amvände Thibault koncentrerad druvmust (istället för vin och socker) tillsammans med jäst som liqueur de tirage. Den här flaskan blev degorgerad i december 2022 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra champagne! Ung, men tillgänglig.

 

Doft: Generös, fruktig och något kryddig. Inslag av mogna äpplen, krita, nybakade bullar och svarta vinbär.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Ung, men tillgänglig. Gröna äpplen följs av mörka bär. Hög syra, men bra balans.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Champagnen provas på en sortimentsprovning med importören Vin & Natur på restaurang Brogatan i Malmö.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar