Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 19 april 2024

1993 de Venoge Millésime Extra Brut

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

 

30 augusti 2023 (hemma)

 


 

Det här är en sendegorgerad flaska av de Venoge Millésime 1993. Den blev degorgerad 2020.

 

Det är en mycket bra champagne, men den borde ha druckits tidigare. Idag saknar den lite energi och känns lite endimensionell och obalanserad.

 

Doft: Mogen doft av bokna äpplen, brioche, gräddkola, ananas, mango, hasselnötter, katrinplommon och lime.

 

Smak: Mogen, frisk, fruktig och torr smak med viss sälta. Bokna äpplen, grapefrukt och russin. Den saknar lite energi och är något endimensionell. Frukten matchar inte längre den höga syra, varför den känns något obalanserad.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2020-2021

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar