Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 6 augusti 2020

Pol Roger Brut Réserve

(33 % chardonnay, 33 % pinot noir, 33 % pinot meunier)

 

26 januari 2020 (hemma)



Pol Rogers standardcuvée är en pålitlig parhäst när det vankas festligheter, framförallt när formatet är en magnumflaska!

 

Champagnen bygger på en blandning av 30 olika basviner och andelen reservvin uppgår till 25 %. Vinifieringen sker i ståltank och i likhet med husets övriga cuvéer genomgår Brut Réserve den malolaktiska jäsningen. Dosage på 8 g/l.


Det här är en helt nyköpt flaska (Systembolaget) och den är redan mycket bra. Den bjuder på en härlig frukt i fin balans med den kittlande syran.

 

Doft: Fruktig och parfymerad doft med inslag av persika, gula äpplen, krita och citron.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr. Persika, ananas, gula äpplen, gula päron och citron.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2021-2028

 

Tidigare intryck av denna champagne:

2013-04-19: 82

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar