Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 17 november 2023

2007 André Clouet Le Clos

(100 % pinot noir)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Den fjärde flighten vid den stora closprovningen inleds med den här champagnen från André Clouet.

 

Le Clos är en muromgärdad vingård, belägen precis vid familjen Clouets fastighet i Bouzy. Druvan som odlas är pinot noir och champagnen görs endast på magnum. Det här är den andra årgången, efter inledande 2006.

 

Jag provade Le Clos 2007 för ganska exakt ett år sedan, för övrigt i samma lokal som idag, och då tyckte jag den var fantastisk. Dagens flaska presterar inte lika bra.

 

Doft: Generös och något fruktig. Inslag av lite kartong, gula äpplen och buljong.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak som domineras av persika. Relativt kort avslut.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2022-2030

 

Mina tidigare intryck av Le Clos:

2006: 88 (2023-03-04)

2007: 90 (2022-03-26)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar