Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 10 november 2023

2009 Patrick Boivin Le Clos 667

(63 % chardonnay, 27 % pinot noir, 10 % pinot meunier)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Le Clos 667 är en liten vingård i Épernay som planterades så sent som 2006, på baksidan av familjen Boivins hus i den nordvästra delen av Épernay. Här växer de tre druvsorterna chardonnay, pinot noir och meunier tillsammans.

 

Familjefirman Patrick Boivin drivs av Patrick och Marie-Madeleine och deras döttrar Céline och Baptistine. Man tillämpar ett hållbart arbetssätt i sina sex hektar odlingar, som utöver Épernay bland annat finns i närliggande Pierry, Cumières och Vinay. Den årliga produktionen uppgår till 50000 flaskor och sortimentet består för närvarande av åtta olika champagner.

 

Det här är, så vitt jag förstår det, den första årgången som gjordes av denna champagne. Vår flaska blev möjligen degorgerad i januari 2021 – det inristade ”28/01/21” längst ner på buteljen indikerar åtminstone det. Dosagen uppgår enligt uppgift till 5 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne som känns färdig att dricka idag.

 

Doft: Parfymerad och generös. Inslag av honung, gula blommor, lite sötpotatis och tropisk frukt följs efter hand av petroleum och lacknafta.

 

Smak: Generös, frisk, fruktig och mycket torr smak av citrus, tropisk frukt och honung. Ren och naturlig, men inte särskilt komplex.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar