Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 7 november 2023

2014 Jacques Lassaigne Clos Sainte-Sophie

(100 % chardonnay)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Den första flighten vid closprovningen avslutas med den här flaskan från Jacques Lassaigne. Den är en av två champagner som jag identifierar i den här omgången.

 

Clos Sainte-Sophie är en häckomsluten vingård i Montgueux. Den chardonnaydominerade byn Montgueux, som rent geografiskt ligger i Aube men som ändå räknas som en del av delregionen Côte des Blancs, har kallats för Champagnes Montrachet. Liknelsen med den högt ansedda vingården/appellationen i Bourgogne säger en del om synen på chardonnaydruvorna från Montgueux, som är hett eftertraktade av de stora champagnehusen.

 

Den 1,8 hektar stora vingården Clos Sainte-Sophie ägs av familjen Valton, som grundat barnklädesmärket Petit Bateau. Sedan 2010 köper Emmanuel Lassaigne chardonnay från en plätt på 0,4 hektar med gamla rankor – frukt som tidigare såldes till Charles Heidsieck. Dessa druvor använder Lassaigne till denna champagne. Det som är speciellt med den är att druvorna delas upp och får sin första jäsning och efterföljande lagring på tre typer av begagnade fat. Dessa har tidigare använts till cognac, savagnin ouillé (hos Ganevat i Jura) respektive chardonnay i Bourgogne. Efter sex månaders lagring på respektive fat blandas de tre vinerna och får vila två månader tillsammans i ståltank, innan blandningen buteljeras för den andra jäsningen. Det här är den femte årgången av Clos Sainte-Sophie (efter 2010, 2011, 2012 och 2013). Flaskan blev degorgerad i februari 2021 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra och, kanske framförallt, väldigt intressant champagne. Möjligen är flaskan inte helt korrekt, eller så är den bara väldigt ung och lite bråkig.

 

Doft: Generös doft av udda fat, summerar upplevelsen ganska bra. Något reduktiv till en början med inslag av rök och steniga mineraler. Därefter weissbier, stenfrukt och äpplen.

 

Smak: Ung, stram, frisk, mineralisk, citrusdominerad och mycket torr. Lätt och något endimensionell idag, men hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2029-2034

 

Jag har tidigare druckit årgång 2011 av Clos Sainte-Sophie.

 

Så här ser den första flighten ut vid dagens closprovning:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar