Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 23 november 2023

2002 Duval Leroy Clos des Bouveries

(100 % chardonnay)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Clos des Bouveries är en 3,5 hektar stor vingård i Vertus som ägs av Duval-Leroy sedan lång tid tillbaka.

 

Den här sticker tydligt ut från de övriga champagnerna i den här flighten och det är därmed uppenbart att det är den här som inte är en årgång av Clos Cazals.

 

Det är hur som helst en mycket bra champagne, men jag upplever faktiskt den som klart annorlunda – och bättre – idag jämfört med när jag provade den på den stora 2002-provningen i oktober 2022.

 

Doft: Utvecklad doft med tydligt laktiska toner. Inslag av banan och citrus.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, lite smörig, något örtig och torr smak med hög 2002-syra. Något generisk.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2022-2030

 

Mina tidigare intryck av Clos des Bouveries:

2002: 86 (2022-10-22)

2005: 80(+) (2013-06-14)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar