Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 20 november 2023

2009 F. Bergeronneau-Marion Clos des Bergeronneau

(100 % pinot meunier)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Clos des Bergeronneau är en vingård i Ville-Dommange (Montagne de Reims) som är omgärdad av murar, häckar och staket. Vingården är 2,1 hektar stor och den är planterad med 75 % meunier och 25 % pinot noir. Det är dock endast en mindre del på 0,45 hektar med gamla stockar av meunier som Florent Bergeronneau-Marion använder till champagnen Clos des Bergeronneau. Den första årgången som gjordes var 2007.

 

Det här är en mycket bra champagne, även om den är lite skum idag. Jag drack den (den här årgången) för första gången i april 2019 och jag gillar den trots allt ungefär lika mycket nu. Dagens flaska är självklart mer utvecklad, men samtidigt lite skum i doften.

 

Doft: Generös doft med inslag av smutsiga fat och lite ost som följs av svamp, smutsig honung, äppelkaka och apelsin.

 

Smak: Utvecklad, generös, fruktig, frisk och torr smak av honung, grapefrukt och nougat.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2022-2027

 

Mina tidigare intryck av Clos des Bergeronneau:

2008: 89 (2017-10-07)

2009: 86 (2019-04-20)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar