Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 november 2023

2008 Michel Fagot Le Clos de Marzilly

(100 % meunier)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Är det här champagne? Från 2008? Det står så på flaskan. Jag raljerar lite här, men faktum är att det här är inte alls vad jag förväntar mig av en årgångschampagne från det stora året.

 

Champagnen, gjord på meunier från vingården Clos de Marzilly i Hermonville, har enligt producentens hemsida lagrats ett år i ståltank och därefter tio år på jästfällningen i flaskan. Det indikerar att flaskan kan ha blivit degorgerad hösten 2019. Dosagen uppgår till 7,9 g/l.

 

Doft: Parfymerad och tydligt laktisk. Inslag av citron, honung och jäst.

 

Smak: Fruktig, frisk, mycket torr, lätt och tydligt endimensionell smak av Sockerdricka. Relativt låg syra.

 

Betyg idag: 79

 

Sannolikt bäst: ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar