Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 18 november 2023

2008 Mandois Clos Mandois

(100 % pinot meunier)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Clos Mandois är en muromgärdad vingård på 1,5 hektar i Pierry som är planterad med meunier.

 

Champagnen är jäst på fat och dosagen uppgår till 5 g/l. Okänt degorgeringsdatum, men enligt faktablad på producentens hemsida har champagnen lagrats tio år på jästfällningen. Det är så klart inget hinder från att vissa buteljer fått ligga längre än så, men om vi utgår från tio års lagring så kan flaskan ha degorgerats under 2019.

 

Mycket, mycket bra! Min favorit i den här flighten.

 

Doft: Generös doft med inslag av björnbär och andra mörka bär samt brioche, Coca-Cola och suddgummi.

 

Smak: Generös, fruktig och torr smak med bra koncentration. Björnbär, mogen citron och katrinplommon.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2026-2033

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar