Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 november 2023

2006 Person Le Clos des Belvals

(100 % chardonnay)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Le Clos des Belvals i Vertus är en 1,35 hektar stor vingård med chardonnay som planterades 1969 och som producenten Person köpte 2006. Det här är den första årgången av champagnen och därefter har man även hunnit släppa 2008.

 

Denna magnumflaska presterar förvisso riktigt bra, men årgången till trots känns champagnen fortfarande relativt ung och oförlöst. Ett gissningsvis förhållandevis sent degorgeringsdatum i kombination med magnumeffekten bidrar till det.

 

Doft: Generös och reduktiv doft med rostade toner. Inslag av smör, tändstickor och krut följs av nougat och citrus.

 

Smak: Fruktig, frisk, torr och relativt generös citrusdominerad smak med viss sälta.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar