Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 november 2023

2010 Michel Fagot Le Clos de Marzilly

(100 % pinot meunier)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Det här är den tredje årgången av Le Clos de Marzilly i den här flighten och det är också den som jag tycker presterar bäst. Det här är ett bra vin.

 

Även den här årgången följer standardreceptet för den här champagnen, om man får tro producentens hemsida: ett års lagring i ståltank och efter buteljering ytterligare tio år på jästfällningen. Samt en dosage på 7,9 g/l.

 

Doft: Generös doft med inslag av trä och stenfrukt.

 

Smak: Frisk, något fruktig och torr. Lätt och tydligt endimensionell. Sockerdricka med mörka bär. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 80

 

Sannolikt bäst: 2026-2030

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar