Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 november 2023

Cattier Clos du Moulin Rosé (2007/2008/2009)

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Clos du Moulin Rosé bygger, liksom sin vita systerchampagne, på tre årgångar från vingården Clos du Moulin i Cattiers hemby Chigny-les-Roses. Den här utgåvan är baserad på 2007, 2008 och 2009 och producerades i 3325 flaskor. Den här blev degorgerad i september 2018 med en dosage på 6 g/l.

 

Det här är en härlig champagne! Den kan möjligen utvecklas ytterligare med längre lagring, men dricks riktigt bra idag.

 

Doft: Fantastisk, utvecklad, generös, fruktig och kryddig. Inslag av röda äpplen, hallon och jordgubbar som följs av röda vinbär, körsbär och brioche.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, harmonisk och torr. Jordgubbar, röda vinbär, krita, körsbär och röda äpplen. Mer elegans än kraft, men bra balans och fin längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar