Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 6 november 2023

Hubert Soreau Le Clos l’Abbé

(100 % chardonnay)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Le Clos l’Abbé är en liten muromgärdad vingård strax utanför Épernay, där det ursprungligen planterades vin redan på 800-talet på order av biskopen i Reims. Här odlar Hubert Soreau chardonnay och gör därefter champagne tillsammans med Nathalie Vignier, från Champagne Paul Lebrun och J. Vignier, i Cramant.

 

Vinmakandet bygger på filosofin om en årgång, en vingård och ett fat. Detta till trots är man dålig på att informera om det mesta på den för övrigt stilfulla etiketten. Jag gissar att årgången är 2012 i den här flaskan, men det skulle även kunna vara 2011.

 

Det här är en intressant champagne; udda men mycket bra.

 

Doft: Parfymerad och örtig. Inslag av doftljus, stenfrukt, honung och vanilj.

 

Smak: Örtig och blommig. Det mesta från doften återkommer även här. Hög syra och bra intensitet, men klart udda.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2025-2031?

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar