Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 september 2022

2007 André Clouet Le Clos

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Jag har förmånen att vara med på en omfattande blanc de noirs-provning, en dag där vi sammanlagt provar 40 champagner på detta tema. Utöver den inledande aperitifen och en lunchchampagne är det 38 blanc de noirs-champagner som är uppdelade på 8 olika flighter. Samtliga serveras halvblint, vilket innebär att vi vet vilka som är med i respektive flight men inte i vilken ordning de serveras.

 

Det här är den första champagnen i den första flighten. Le Clos från André Clouet görs endast på magnum och på druvor från Clouets muromgärdade vingård i Bouzy. Den första årgången som gjordes var 2006 och det här är således den andra, som producerades i 1000 exemplar. Därefter har man även hunnit släppa 2008 och 2009.

 

Det här är en fantastisk champagne!

 

Doft: Parfymerad, blommig och lätt oxiderad. Inslag av mogna gula äpplen, persika, röda bär och lakrits.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr smak med härlig energi. Gula äpplen, citrus och persika. Bra balans och fin längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2022-2030

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar