Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 29 augusti 2024

Alexandre Chaillon Vitrail (2019/2018)

(54 % pinot noir, 40 % chardonnay, 6 % pinot meunier)

 

(Inlägg 2 700)

 

25 december 2023 (hemma)

 


 

Alexandre Chaillon är en mycket intressant ny producent som 2017 tog över tre hektar vingårdar från sin mamma, som kommer från familjen Vollereaux. Han har bostad och källare i Aÿ, men vingårdarna finns i Pierry och Brugny-Vaudancourt i Coteaux Sud d’Épernay. Dessa är planterade med 59 % chardonnay, 23 % pinot noir och 18 % meunier. Så fort han tagit över ansvaret ställde Alexandre om till ett ekologiskt arbetssätt och sedan 2020 är han certifierad.

 

Det här är hans första champagne. Årgångslösa Vitrail är gjord på druvor från vingårdarna Terres de Breux i Brugny och Les Renards i Pierry och i det här fallet baserad på årgångarna 2019 (50 %) och 2018 (50 %). Vinerna fick 11 respektiver 23 månaders lagring på fat innan blandningen buteljerades i juli 2020. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2023 med en dosage på 2,5 g/l.

 

Det här är en fantastisk champagne!

 

Doft: Generös, fruktig, kryddig, blommig, komplex och härligt oxiderad. Massor av gröna äpplen till en början. Därefter inslag av mogen gul frukt och marsipan som följs av hyacint och kryddor.

 

Smak: Generös, syrlig, fruktig och mycket torr. Gröna äpplen, citrus, marsipan och kransekage. Mycket hög syra.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar