Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 18 juli 2024

2018 Chartogne-Taillet Les Barres

(100 % pinot meunier)

 

24 november 2023 (R Vinbar i Köpenhamn)

 


 

Les Barres från Chartogne-Taillet görs på meunier från oympade stockar i vingården Les Barres i Alexandre Chartognes hemby Merfy. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2023 med en dosage på 3,5 g/l.

 

Mycket bra! Än så länge imponerar den dock inte lika mycket som Les Couarres 2018, som jag provade för mindre än en vecka sedan.

 

Doft: Generös, fruktig, kryddig och komplex. Inslag av jordgubbar, hallon, röda äpplen och äppelmos följs snart av björnbär, blåbär, marshmallows och lite vetekex. Efter hand även mandlar, Coca-Cola, kanel och lite barrskog.

 

Smak: Frisk, bärig och mycket torr. Ren och naturlig. Jordgubbar, röda äpplen och hallon.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 

Jag har tidigare druckit årgång 2008 av Les Barres.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar