Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 8 juli 2024

2014 Legras & Haas Les Sillons, med flera

(100 % chardonnay)

 

19 november 2023 (franska ambassadörens residens i Stockholm)

 


 

Jérôme Legras häller vin på den franska ambassadörens residens så det står härliga till. Det är provning med Franska vinlistan och Legras & Haas är en av producenterna på plats.

 

Vi får smaka på tre av producentens champagner och den som känns mest spännande är tredje årgången av Les Sillons. Champagnen görs på chardonnay från vingården Derrière Partelaine i Chouilly. Flaskan blev degorgerad i april 2022 med en dosage på 5 g/l.

 

Den här är ung, men mycket lovande!

 

Doft: Ung, relativt diskret. Inslag av citrus, brioche, vit persika och lite ost.

 

Smak: Ung, frisk, något fruktig och mycket torr smak med viss sälta. Citrus, vit frukt och gröna äpplen. Hög syra och något obalanserad idag.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2030-2036

 

I glaset denna kväll får jag även dessa båda champagner:




Blanc de Blancs (2019-bas) (100 % chardonnay): Degorgerad i februari 2023 med en dosage på 7,6 g/l. En trevlig och okomplicerad champagne. Generös doft med inslag av gul stenfrukt, kritiga mineraler och apelsin. Frisk, fruktig och torr smak av mogen persika. Relativt generös, men inte särskilt komplex.

Betyg idag: 83 Sannolikt bäst: 2028-2033

 


 

2014 Millésime (100 % chardonnay): Degorgerad i december 2022 med en dosage på 6 g/l. Släppt efter 2015. Mycket bra, men ung och oförlöst. Fruktig doft med inslag av citrus, gröna äpplen, lite mandlar och svarta vinbär. Ung, frisk, fruktig och torr smak. Vit persika, citrus och gröna äpplen. Hög syra.

Betyg idag: 85(+) Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar