Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 12 juli 2024

2018 Marguet Les Beurys, med flera

(100 % chardonnay)

 

19 november 2023 (franska ambassadörens residens i Stockholm)

 


 

Benoît Marguet är också på plats vid Franska vinlistans ambitiösa provning och han har fyra av sina champagner med sig. Alla i kvartetten imponerar, men den som sticker ut allra mest är vingårdscuvéen Les Beurys. Den görs på chardonnay från vingården med samma namn i Ambonnay och det här är den andra årgången som släppts (efter inledande 2016). Flaskan blev degorgerad i mars 2023 utan dosage.

 

Det här är en fantastisk champagne!

 

Doft: Fruktig, kryddig och skönt oxiderad. Inslag av krita, mogna äpplen, Coca-Cola, stenfrukt och lite brioche.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak med härlig koncentration. Krita, mogna äpplen, stenfrukt och lite mintchoklad.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 

Övriga champagner:

 


 

Shaman 20 (81 % pinot noir, 19 % chardonnay): Till 85 % baserad på skörden 2020 med tillägg av 15 % reservvin. Degorgerad i juni 2023 utan dosage. En härlig champagne med fantastisk doft! Generös, fruktig, kryddig och underbart oxiderad doft. Inslag av mogna gula äpplen, citrus, krita och ingefära. Generös, fruktig, frisk och torr smak av gula äpplen och citrus. Fin sälta och bra längd.

Betyg idag: 88 Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

2018 Bouzy (100 % pinot noir): Degorgerad i mars 2023 utan dosage. Mycket bra. Generös, fruktig och fint oxiderad doft. Inslag av stenfrukt, röda äpplen, örter och röda bär. Ung, frisk, något fruktig smak. Röda äpplen, citrus och krita. Bra längd, men något obalanserad idag.

Betyg idag: 86(+) Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

2018 La Grande Ruelle (100 % pinot noir): Gjord på druvor från vingården La Grande Ruelle i Ambonnay. Degorgerad i mars 2023 utan dosage. Mycket bra och mycket lovande! Generös, parfymerad och fint oxiderad doft. Inslag av tvål, plommon, hallon, jordgubbar och röda äpplen. Ung, frisk, fruktig och mycket torr smak. Röda bär, söt citrus, röda äpplen och lite fänkål.

Betyg idag: 88(+) Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Benoît Marguet har all anledning att vara på glatt humör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar