Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 4 juli 2024

R.H. Coutier Cuvée Henri III (2014-bas), med flera

(100 % pinot noir)

 

19 november 2023 (franska ambassadörens residens i Stockholm)

 


 

Kooperativanslutna R.H. Coutier från Ambonnay har inte med någon representant på Franska vinlistans provning, men tre av deras champagner är i alla fall med.

 

Cuvée Henri III är en årgångslös blanc de noirs med ambitiös lagring på jästfällningen. Den här utgåvan är baserad på skörden 2014 (60 %) med tillägg av fatlagrat reservvin från 2013 (40 %). Flaskan blev degorgerad i mars 2023 med en dosage på 3 g/l.

 

En mycket bra champagne.

 

Doft: Fruktig, men relativt diskret. Inslag av gröna äpplen, gräddkola och mjölkchoklad.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak som domineras av gröna äpplen, citrus och krita innan det dyker upp lite nyanser av smultron. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

De övriga två är:

 


 

Tradition (2017-bas) (80 % pinot noir, 20 % chardonnay): Degorgerad i februari 2023 med en dosage på 6 g/l. Bra struktur, men ung och ofärdig. Doft av gröna äpplen, päron och mjölkchoklad. Frisk, fruktig, torr och relativt lätt smak av gröna äpplen, päron och citrus. Mycket hög syra och mycket bra längd.

Betyg idag: 83 Sannolikt bäst: 2028-2033

 


 

2015 Millésime (80 % pinot noir, 20 % chardonnay): Degorgerad i februari 2023 med 3 g/l. Mycket bra, men tydligt ung. Generös, fruktig och kryddig doft. Inslag av röda äpplen, brioche, citrus och lite hallon. Frisk, fruktig och mycket torr smak av citrus, syrliga röda äpplen och ett litet hallon. Stram och obalanserad idag.

Betyg: 85 Sannolikt bäst: 2029-2034

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar