Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 1 juli 2024

2015 Lacourte-Godbillon Millésime, med flera

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

19 november 2023 (franska ambassadörens residens i Stockholm)

 


 

Lacourte-Godbillon är en spännande producent! De bjuder på fyra olika champagner vid dagens provning.

 

Årgångschampagnen från 2015 är gjord på druvor från Écueil och Les Mesneux. Den här flaskan blev degorgerad i maj 2022 med en dosage på 3 g/l.

 

Det här är en mycket bra ung champagne med tydlig potential!

 

Doft: Kryddig och fruktig. Inslag av röda äpplen, hallon, smultron, svartpeppar, kex och krita.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Ung, men med en bra struktur. Lätt mogna röda äpplen, röda bär och citrus. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 

Jag får även prova följande champagner:

 


 

Terroirs d’Ecueil (2019-bas (85 % pinot noir, 15 % chardonnay): Degorgerad i september 2022 med en dosage på 5 g/l. Mycket bra. Fruktig och något kryddig doft med inslag av röda äpplen, citrus, hallon och smultron. Fruktig, frisk, torr och relativt generös smak av citrus, hallon, jordgubbar och röda äpplen. Hög syra, men bra balans.

Betyg idag: 85 Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Mi-Pentes (2017-bas) (100 % pinot noir): Degorgerad i november 2021 med en dosage på 3 g/l. Mycket bra. Fruktig och kryddig doft av körsbär, jordgubbar, röda äpplen och kex. Smaken är fruktig, frisk, torr och relativt generös. Smultron, röda äpplen och citron med lite kritiga mineraler i eftersmaken. Bra energi.

Betyg idag: 86 Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Terroirs Épanouis #1 (2015-bas) (85 % pinot noir, 15 % chardonnay): Den första utgåvan av denna champagne, som är en sendegorgerad variant av Terroirs d'Ecueil. Den är till 56 % baserad på skörden 2015 med tillägg av 44 % reservvin. Degorgerad i november 2022 med en dosage på 1,5 g/l. Ännu en mycket bra champagne. Både doft och smak är fruktig, men den är inte lika generös som de övriga. Inslag av röda äpplen, peppar och päron. Hög syra och bra längd.

Betyg idag: 85 Sannolikt bäst: 2029-2034

 

Både Géraldine Lacourte och hennes make Richard Desvignes är på plats i Stockholm idag.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar