Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 15 juli 2024

Gaspard Brochet Pinot Noir (Lion) Tome III

(100 % pinot noir)

 

20 november 2023 (Operabaren i Stockholm)

 


 

Den tredje utgåvan av Gaspard Brochets Pinot Noir, populärt kallad Lejonet (Lion), är baserad på 2019 års skörd. Druvorna kommer i vanlig ordning från innehavet i Le Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds, rankor som planterades 1985. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2022 med en dosage på 3 g/l.

 

Mycket bra, men känns relativt ung och oförlöst och är därmed inte lika generös som jag upplevt de andra utgåvorna av denna champagne.

 

Doft: Fruktig, efter hand parfymerad och aningen kryddig. Inslag av röda äpplen, päron, hallon, körsbär och mogna jordgubbar följs efter hand av lite surdegsbröd, bakverk och stenfrukt.

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr smak med viss sälta. Gröna äpplen och lite päron samt hallon och andra röda bär. Senare även gul stenfrukt. Hög syra.

 

Betyg idag: 88(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Mina intryck av de andra utgåvorna (med länkar till resp. inlägg):

Tome I: 90 (2020-12-22)

Tome II: 90 (2022-04-02)

Tome IV: 90 (2023-11-10)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar