Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 25 juli 2024

2019 Thomas Perseval La Masure Rosé

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

 

25 november 2023 (hos David i Lomma)

 


 

Det här är en av de båda flaskor jag tagit med till dagens provning. La Masure Rosé från Thomas Perseval görs på pinot noir och chardonnay som är samplanterade (1974) i vingården La Masure i Chamery (Montagne de Reims). Pinot noir-druvorna fick macerera i tolv timmar och vinet fick därefter åtta månaders lagring på använda fat innan det buteljerades i augusti 2020. Den här flaskan degorgerades i juni 2022 utan dosage.

 

Det finns för övrigt även en vit variant av La Masure.

 

Det här är en härlig champagne!

 

Doft: En otroligt bra doft som är generös och bärig. Inslag av hallon, rabarber, körsbär och salmiak (både hockeypulver och Lakrisal).

 

Smak: Frisk, bärig och mycket torr. Blodapelsin, hallon, körsbär och salmiak. Påtaglig syra och jättebra längd.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar