Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 28 juli 2024

2013 Marc Hebrart Rive Gauche / Rive Droite

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

25 november 2023 (hos David i Lomma)

 


 

Jean-Paul Hebrarts Rive Gauche / Rive Droite görs på hälften chardonnay från Côte de Blancs, söder om Marnefloden (”vänstra stranden”), och hälften pinot noir från Vallée de la Marne, norr om floden (”högra stranden”). I årgång 2013 handlar det om chardonnay från vingårdarna Les Robarts och Les Coutelas i Avize, Mont Aigu i Chouilly och Justice i Oiry samt pinot noir från Le Léon, Pruche och Chauffour i Aÿ. Musten från druvorna från de gamla stockarna i dessa prominenta lägen får spontanjäsa på ekfat. Den här flaskan blev sedermera degorgerad i januari 2020 med en dosage på 4 g/l.

 

Mycket, mycket bra!

 

Doft: Generös doft av gröna äpplen, krita, vingummin och kexchoklad.

 

Smak: Fruktig, frisk, torr och relativt generös. Mycket av det som finns i doften återkommer här.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2026-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar