Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 juli 2024

2016 R. Pouillon Les Blanchiens

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

19 november 2023 (franska ambassadörens residens i Stockholm)

 


 

Les Blanchiens är en sydsluttande vingård i Mareuil-sur-Aÿ som ger upphov till denna vingårdsbetecknade champagne, som Fabrice Pouillon betecknar som familjens DNA-vin. Champagnen, som görs på hälften pinot noir och hälften chardonnay, är jäst och lagrad (tolv månader) på olika ekfat, varav delvis nya. Den här flaskan blev degorgerad i tredje kvartalet 2022 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra champagne med tydlig potential.

 

Doft: Fruktig, kryddig och aningen oxiderad doft med inslag av mogna äpplen, clementin och lite persika.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Apelsin, gröna äpplen och lite mjölkchoklad. Hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

4 kommentarer:

  1. Wow så intressant att läsa dina noteringar, bara 86p för mig var detta bästa vinet på hela provningen,så kul o läsa dina intryck :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är ju ganska snål med mina poäng, men det är möjligt att jag var lite extra snål här för den var verkligen väldigt bra. Å andra sidan fanns det några viner på provningen som jag tyckte var ännu bättre! :)

      Radera
    2. jag tror jag fick en annan flaska Selosse än vad du drack, den jag fick pröva var väldigt öppen, annars satte jag initialen och Blanchiens som bästa för hela provningen, får jag gissa du satte Marguet eller Jacquesson högst ?

      Radera
    3. Ja, det har ju helt klart viss betydelse om man får smaka från en helt nyöppnad flaska eller en som varit öppen ett tag.

      Det var många riktigt bra champagner, men de som stack ut mest för mig var Grand Cellier d'Or 2019, Les Beurys 2018 och Les Couarres 2018.

      Radera