Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 5 juli 2024

2017 Grands Crus d’Exception de Champagne Cuvée C17

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

 

19 november 2023 (franska ambassadörens residens i Stockholm)

 


 

Femton odlare har gått samman för att skapa en champagne som är baserad på druvor från samtliga sjutton grand cru-byar. Bland de deltagande producenterna hittar man namn som Barnaut (med druvor från Bouzy), Franck Bonville (Avize och Oiry), Paul Launois (Le Mesnil-sur-Oger), Legras & Haas (Chouilly) och Pertois-Lebrun (Cramant och Oiry).

 

Nedanstående bild, som jag lånat från gruppens hemsida, kommer väl till pass om man behöver fräscha upp sina kunskaper om vilka de sjutton grand cru-byarna i Champagne är och var de ligger. Själv glömmer jag alltid bort Beaumont-sur-Vesle när någon ber mig räkna upp alla sjutton. Den och Puisieulx får väl anses vara de mest anonyma i samlingen.

 


 

Chardonnaydruvorna till champagnen kommer inte oväntat från de sex byarna i Côte des Blancs, det vill säga de sex som ligger längst söderut på kartan, medan de övriga bidragit med pinot noir.

 

Årgången är 2017 och produktionen uppgår till 1600 magnumflaskor. Den här blev degorgerad i maj 2022 med en dosage på 2 g/l.

 

Kul idé, javisst, men jag får erkänna att jag kände mig väldigt skeptisk så fort jag hörde talas om den här champagnen. Hade den lyfts fram som just en kul grej hade saken varit annorlunda, men när flera av de som säljer den försöker skapa en orimlig hype kring champagnen, ja då blir jag skeptisk. När vissa dessutom på fullt allvar lyfter fram 2017 som en fantastisk årgång, ja då förstår man att de snarare vänder sig till Armand de Brignac-köparna än till en champagneintresserad publik. Den offensiva prissättningen talar också för det. Oavsett vad som sägs så är det gissningsvis inte heller så att de enskilda odlarna lämnat ifrån sig sina allra bästa druvor till detta projekt. Och året är som sagt 2017 där lägstanivån är närmast bottenlös.

 

Det här är visserligen en bra champagne, men absolut inte särskilt märkvärdig. Den presterar ungefär i nivå med en genomsnittlig standardcuvée från de stora husen.

 

Doft: Generös, fruktig och kryddig. Inslag av apelsinmarmelad, tropisk frukt och mjölkchoklad.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och relativt lätt smak som domineras av apelsinmarmelad. Bristande komplexitet och förhållandevis kort.

 

Betyg idag: 82

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

På baksidan av flaskan lyfter man fram André Jullien som den store föregångaren när det handlar om klassificering av vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar