Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 25 juli 2024

2008 Michel Arnould Cuvée B.50

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

25 november 2023 (hos David i Lomma)

 


 

Cuvée B.50 från Michel Arnould är jäst och lagrad på ekfat och druvorna till champagnen kommer från producentens odlingar i hembyn Verzenay. Dosagen uppgår till 7,5 g/l. B:et i namnet står för övrigt för boisée (trädbevuxen, något som har med skog att göra; här syftande på ekfatsbehandlingen) och 50 syftar på att det är en 50/50-blandning av pinot noir och chardonnay.

 

En mycket bra champagne! Den är dock inte färdigutvecklad, utan bör vinna på tre års ytterligare lagring.

 

Doft: Parfymerad och rökig. Inslag av lite gummi följs av mint, citrus, Coca-Cola (Igloo) och stenfrukt.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och torr smak av röda äpplen, hallon och persika. Inte färdigutvecklad, men med bra balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar