Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 januari 2024

André Jacquart Mesnil Expérience Extra Brut (2013-bas)

(100 % chardonnay)

 

8 maj 2023 (hemma)

 


 

Årgångslösa Mesnil Expérience från Vertusbaserade André Jacquart brukar vara ett säkert kort. Den görs, som namnet antyder, på druvor från Le Mesnil-sur-Oger där firman har viktiga innehav. Det här är extra brut-varianten, men den buteljeras även i en version utan dosage. Den här utgåvan har sannolikt 2013 som basårgång. Jag köpte flaskan på Systembolaget i september 2019, men den saknar dessvärre degorgeringsdatum (något som brukar vara inristat vid flaskans botten). Dosagen uppgår till ca 3 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne! Den bästa utgåvan jag druckit av Mesnil Expérience.

 

Doft: Utvecklad, brödig och fruktig. Inslag av jäst, kex, gröna äpplen, hasselnötter, krut och smör.

 

Smak: Generös, utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr. Mogen citron, syrliga gröna äpplen, lite nougat och persika. Mycket hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 

Mina tidigare intryck av Mesnil Expérience:

Extra Brut: 87 (2017-08-04)

Extra Brut: 86 (2022-07-06)

Brut Nature: 86 (2016-02-13)

Brut Nature: 86 (2022-07-06)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar