Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 17 januari 2024

2016 Rousseaux-Batteux Les Grandes Voyettes

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

14 maj 2023 (hemma)

 


 

Les Grandes Voyettes från Rousseaux-Batteux görs på druvor från ett 0,2246 stort (litet) vingårdsläge, där den övre delen i sluttningen är planterad med chardonnay (rankor från 2013) och den nedre delen med pinot noir (1953). Min flaska blev degorgerad i januari 2021 med en dosage på 2-3 g/l.

 

En mycket bra champagne!

 

Doft: Fruktig doft med inslag av jäst, päron, persika, vingummin och lite hav.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak av vingummin, päron, citron och russin. Efter hand även nektarin. Bra intensitet, hög syra och fin längd.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Vid ett besök hos Adrien Rousseaux fick jag prova årgång 2018 av den här champagnen.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar