Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 30 januari 2024

2004 Tarlant La Vigne d’Or

(100 % pinot meunier)

 

31 maj 2023 (hemma)

 


 

Tarlants La Vigne d’Or görs på meunier från vingården Pierre de Bellevue i Œuilly, rankor som planterades av Benoît och Mélanie Tarlants farfar Georges Tarlant 1947. Champagnen är spontanjäst på fat och den här årgången är, i likhet med många övriga cuvéer från Tarlant, gjord utan dosage. Flaskan blev degorgerad i februari 2015.

 

Det här är en härlig champagne! Den dricks riktigt bra idag, men kommer inte må dåligt av ytterligare lagring.

 

Doft: Utvecklad, något kryddig och komplex. Inslag av mogna äpplen, smör, mogna päron och jäst följs av ljust bröd och aprikos och senare även av björnbär, färska champinjoner och mandlar.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och mycket torr smak med viss sälta. Mogna äpplen, grillad citron och physalis. Hög syra och lång eftersmak med toner av grapefrukt och andra citrusfrukter.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2022-2027

 

Mina intryck av tidigare årgångar av La Vigne d’Or:

1999: 86 (2020-04-02)

2003: 91 (2014-03-07)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar