Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 januari 2024

2002 Jacquart Brut Mosaïque Millésimé

(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

 

1 juni 2023 (hemma)

 


 

Årgång 2002 av Brut Mosaïque Millésime från det Reimsbaserade kooperativet Jacquart är en mycket bra champagne. Den når dock inte upp till samma nivå som den majestätiska 96:an som jag haft förmånen att dricka två gånger på magnum.

 

Doft: Utvecklad och relativt komplex. Inslag av hasselnötter, smör, bränt socker, rågbröd, fudge och mogna äpplen.

 

Smak: Utvecklad, generös, fruktig och torr smak av söta gula äpplen, smör, mandlar och citrus. Hög syra, men bra balans med hjälp av en förmodat generös dosage.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2021-2028

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar