Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 4 januari 2024

1998 Desbordes-Amiaud Millésime

(100 % pinot noir)

 

29 april 2023 (hemma)

 


 

Det här är ännu en sendegorgerad årgångschampagne från Desbordes-Amiaud, den här gången från 1998. Den blev enligt uppgift degorgerad i juni 2018. Dosagen finns i alla fall angiven på flaskan och den uppgår till 3,3 g/l.

 

Den är inte dålig, men den har tydligt passerat sina bästa dagar.

 

Doft: Mogen, jordig och oxiderad. Inslag av bokna äpplen, russin, dammig källare och svamp.

 

Smak: Mogen, frisk, torr och oxiderad smak som domineras av citron, lime och smaklösa äpplen. Mer syra än frukt idag.

 

Betyg idag: 77

 

Sannolikt bäst: 2019-2020

 

Mina intryck av andra årgångar av denna champagne:

1988: 83 (2018-12-26)

1997: 85 (2023-04-28)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar