Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 11 januari 2024

2014 Philippe Lancelot Les Bas de Saran

(100 % chardonnay)

 

9 maj 2023 (hemma)

 


 

Philippe Lancelot är en intressant odlare från Cramant. Han tog över familjefirman Y. Lancelot-Wanner 2008 efter föräldrarna Yves och Françoise och började därefter göra champagne under egen etikett. Inspirerad av champagneproducenten Fleury och med hjälp av den biodynamiska gurun Hervé Jestin införde han från och med 2012 ett biodynamiskt arbetssätt. Han har tillgång till odlingar i Cramant, Avize, Chouilly, Oiry, Épernay och Aÿ. Sortimentet består av ett tiotal champagner och så vitt jag förstår det är samtliga rena årgångsviner. Philippes målsättning är att göra så naturliga champagner som möjligt, allt enligt mottot naturen är välgjord och det finns inget bättre än så. Han tillsätter mycket låg eller ingen dosage och sedan 2015 har han slutat att tillsätta svavel.

 

Svensk importör är Champagne Voyage.

 

Les Bas de Saran är gjord på chardonnay från vingårdarna Le Bateau i Cramant, Le Fond du Bateau i Chouilly samt Broque aux Pierres och Sur les Gros Monts i Oiry. Dessa vingårdar ligger samtliga runt slottet Château de Saran. Philippe har degorgerat den här årgången i fyra omgångar mellan juli 2020 och april 2021. Den här flaskan blev degorgerad i november 2020 med en dosage på 0,75 g/l.

 


 

Det här är en bra / mycket bra champagne i en stram och kompromisslös stil. Den känns något mer harmonisk dag två, men är oförlöst även då. Tre års ytterligare lagring borde ge ett mer publikvänligt uttryck! Betyget idag är något generöst.

 

Doft: Krita, citrus, tång, havsvatten, torkade äpplen och rostad brioche.

 

Smak: Syrlig och mycket torr smak med påtaglig sälta. Den är ung och stram. Torr citron, vit persika, lime och omogna gröna äpplen. Mycket hög syra.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar