Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 januari 2024

A. Lamblot Mouvance 17

(33 % pinot meunier, 33 % chardonnay, 33 % pinot noir)

 

3 maj 2023 (hemma)

 


 

Alexandre Lamblot med producentnamnet A. Lamblot (länk till hemsida) är en intressant odlare som släppte sina första champagner så sent som 2019. Han håller till i byn Janvry, som ligger i en del av Montagne de Reims som benämns Vesle et Ardre (efter de båda floderna). Innan Alexandre, som representerar den trettonde generationen vinodlare i släkten, tog över familjens vingårdar arbetade han hos Jérôme Prévost (La Closerie) i grannbyn Gueux. Alexandre har tillgång till 3,5 hektar odlingar belägna i Vrigny, Chenay, Janvry och Gueux. I dessa trakter är meunier den dominerande druvan och Alexandres marker är inga undantag; han odlar ungefär 60 % meunier, 25 % pinot noir och 15 % chardonnay. Han har infört ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt där han har stort fokus på biologisk mångfald. Han försöker minimera själva jordbruket, låter kycklingar picka (och sprida gödsel) mellan vinrankorna och har planterat många olika trädsorter i varje vingård. Trots sina förhållandevis begränsade odlingsarealer gör Alexandre ett stort antal olika viner. Sortimentet består av ett tiotal champagner, (åtminstone) en coteaux champenois och ratafia.

 

Mouvance görs enligt uppgift på en tredjedel vardera av de stora druvorna från gamla stockar i Vrigny och Chenay. Champagnen är delvis fatjäst och görs utan tillsats av vare sig dosage eller svavel. Den här flaskan blev degorgerad i december 2021.

 


 

Den är mycket, mycket bra! Det vore självklart intressant att se vart den tar vägen med några års ytterligare lagring, men det här är en champagne jag gärna dricker ung.

 

Doft: Kryddig och komplex. Inslag av jäst, ostron, honung och stekt fisk följs av gräddkola, mogna päron, grapefrukt och mjölkchoklad.

 

Smak: Syrlig, fruktig och mycket torr smak med en otrolig sälta. Härlig koncentration och bra energi. Citron, röda äpplen, nougat och hallon. Hög syra, men ändå skaplig balans. Bra längd.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2023-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar