Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 18 januari 2024

Legrand-Latour Éocène

(75 % pinot meunier, 25 % chardonnay)

 

18 maj 2023 (hemma)

 


 

Thibault Legrand har nyligen tagit över ansvaret för familjefirman Legrand-Latour efter sin farfar och har därefter lanserat ett par nya champagner baserade på skörden 2017 och året senare en kvartett cuvéer baserade på druvor från 2018. Hans pappa är mer intresserad av geologi än vin och har istället för vinmakande vigt sitt liv åt att skapa ett slags underjordiskt museum, La Cave aux Coquillages, med fokus på fossiler. Man håller till i byn Fleury-la-Rivière i Vallée de la Marne och äger fyra hektar vingårdar belägna i byarna Vandières, Verneuil och Œuilly. Här odlar man främst meunier men även chardonnay och pinot noir. Thibault har infört ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt och har för övrigt ett tydligt fokus på att lyfta fram det mineraliska uttrycket i de olika växtplatserna, vilket innebär att varje champagne baseras på druvor som odlas i marker från samma geologiska epok eller tidsålder. Han tillsätter jäst till den andra jäsningen på flaska, men istället för socker använder han sig av koncentrerad druvmust eller ojäst druvmust från nästa års skörd. För övrigt förekommer det inga tillsatser efter pressningen.

 

Éocène är gjord på 75 % meunier och 25 % chardonnay som odlas i marker från den geologiska epoken eocen. Det här är den första årgången av denna champagne. Den är officiellt årgångslös, men helt och hållet baserad på druvor från 2017. Flaskan blev degorgerad i april 2021 utan dosage.

 

Det här är en trevlig champagne.

 

Doft: Fruktig och kryddig. Inslag av jäst, mogna äpplen, apelsin, hasselnötter, bakverk och vingummin (hela påsen).

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr smak med lite cidertoner. Ren och naturlig. Gula äpplen, svarta vinbär, hallon, citron, krita och vingummin. Påtaglig syra. Något bristande komplexitet och relativt kort.

 

Betyg idag: 82

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar