Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 januari 2024

2016 Christophe Mignon ADN de Meunier Millésime Brut Nature

(100 % chardonnay)

 

10 maj 2023 (Aster i Malmö)

 


 

ADN de Meunier Millésime Brut Nature 2016 är den tredje och sista champagnen från Christophe Mignon vid dagens provning. Liksom den årgångslösa systerchampagnen ADN de Foudre Meunier görs den på meunier från gamla stockar i Festigny och Le Breuil och den är spontanjäst i emaljerade ståltankar utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan degorgerades i januari 2022 utan dosage. Det finns även en extra brut-variant med en dosage på 2-5 g/l.

 

Det här är en härlig champagne och bäst i dagens trio.

 

Doft: Kryddig och komplex doft med massor av skaldjur samt rostat bröd och blåbärspaj.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och mycket torr smak med viss sälta. Björnbär, gula äpplen och päron.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Jag har tidigare druckit årgång 2015 av denna champagne.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar