Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 2 januari 2024

2004 Paul Bara Annonciade

(100 % pinot noir)

 

22 april 2023 (hemma)

 


 

Det här är den första årgången som gjordes av Annonciade, Paul Baras ”nya” prestigevin som är en hyllning till Annonciade Robert som 1836 gifte sig med tunnbindaren Auguste François Bara. Champagnen är jäst och lagrad (sex månader) på ekfat och fick enligt uppgift tio års lagring på jästfällningen. Det finns ingen uppgift på baksidan men jag noterade vid inköp att vissa flaskor blivit degorgerade i juni 2015 och att dosagen uppgår till 6 g/l. Druvorna kommer från gamla stockar och i den här årgången är det hundra procent pinot noir.

 

Det här är en fantastisk champagne!

 

Doft: Utvecklad, kryddig, fruktig och komplex. Inslag av mogna röda äpplen, gula päron och lite hav följs av mandelmassa, kaffe, nougat och klister. Efter hand uppstår härliga brända och parfymerade toner. Dag två även krut och salmiak.

 

Smak: Generös, utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med fin sälta, härlig intensitet och bra energi. Röda äpplen, päron, mandelmassa och hallon följs på andra dagen av salmiak. Perfekt balanserad.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2022-2030

 

Jag har tidigare druckit årgång 2005 av Annonciade.

 


 

PS. Jag inleder året med att justera poängskalan en aning, vilket i praktiken är en anpassning till hur jag redan använder den. Förklaringen till poängskalan togs fram när bloggen var nystartad och den retorik jag använder för att beskriva respektive vin, i förhållande till den poäng det får, har i viss mån successivt förskjutits under åren som gått. En champagne som exempelvis fick 83 poäng i tidernas begynnelse kunde ofta kallas för ”mycket bra”, medan jag snarare beskriver en 83-poängare idag som ”bra”. Jag väljer därför att justera skalan så att 85-89 motsvarar ”mycket bra” framöver (tidigare 80-89) och att spannet för ”bra” ändras till 75-84 (tidigare 70-79). Samtidigt ersätter jag den i mitt tycke något luddiga beskrivningen ”tillfredsställande” med ”hygglig” (motsvarande decent på engelska).

 

Tidigare skala

100: Perfekt

95-99: Obeskrivligt bra

90-94: Fantastisk

80-89: Mycket bra

70-79: Bra

60-69: Tillfredsställande

50-59: Acceptabel

1-49: Dålig

0: Skadad

 

Ny skala

100: Perfekt

95-99: Obeskrivligt bra

90-94: Fantastisk

85-89: Mycket bra

75-84: Bra

60-74: Hygglig

50-59: Acceptabel

1-49: Dålig

0: Skadad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar