Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 januari 2024

A. Lamblot Intuition Nature (2018-bas)

(66 % meunier, 22 % pinot noir, 12 % chardonnay)

 

4 maj 2023 (hemma)

 


 

Intuition Nature är Alexandre Lamblots instegsvin. Den här utgåvan är baserad på skörden 2018, även om det inte nämns på flaskan. Andelen reservvin framgår inte heller. Degorgeringsdatumet anges dock till den 18 augusti 2021 och dosagen är noll. Druvorna kommer från odlingar i Vrigny, Chenay och Gueux.

 

Det här är en bra champagne. Det finns en potential, men idag är den lite stram och ogin. Hade möjligen mått bra av en liten dosage!

 

Doft: Kex, gröna äpplen, steniga mineraler och senare även mango.

 

Smak: Ung, frisk, mycket torr och efter hand något fruktig smak med viss sälta. Gröna äpplen, lite kex och mogen persika. Mycket hög syra och något obalanserad.

 

Betyg idag: 84(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar