Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 16 januari 2024

2017 Rousseaux-Batteux Les Champs Brûlés

(100 % pinot noir)

 

13 maj 2023 (hemma)

 


 

Jag har redan skrivit om det stilla röda vinet som Adrien Rousseaux numera (sedan 2018) gör på druvor från vingården Les Champs Brûlés i Verzy. Sedan tidigare framställer han även denna roséchampagne på druvorna från detta lilla fält (0,1551 hektar).

 

Det är en rosé de saignée och det här är årgång 2017. Flaskan blev degorgerad i maj 2021 med en dosage på 4-5 g/l. Total produktion: 501 flaskor.

 

Det här är en bra champagne. Den brister litegrann i både intensitet och komplexitet för att få ett ännu bättre omdöme.

 

Doft: Bärig och något blommig. Inslag av aprikosmarmelad, smultron, röda äpplen, hallon, blodgrape, körsbär och salmiak.

 

Smak: Bärig, frisk och mycket torr smak med det mesta från doften. Efter hand även torkad frukt. Något bristande intensitet och inte särskilt komplex.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar