Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 13 januari 2024

2017 Christophe Mignon ADN de Foudre Chardonnay Brut Nature

(100 % chardonnay)

 

10 maj 2023 (Aster i Malmö)

 


 

En sortimentsprovning med Vin & Natur på trevliga Aster i Västra hamnen i Malmö bjuder bland många andra fina viner på tre flaskor från Christophe Mignon i Festigny (Vallée de la Marne).

 

Först ut i trion är den officiellt årgångslösa ADN de Foudre Chardonnay Brut Nature, som dock uteslutande är gjord på druvor från skörden 2017. Champagnen är spontanjäst i ståltank utan den malolaktiska jäsningen och därefter lagrad i tolv månader på så kallade foudres, stora ekliggare, innan den buteljerades i september 2018. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2022.

 

Christophe Mignon har som vana att göra två varianter av varje champagne, en brut nature och en extra brut. Det här är brut nature-versionen, som är gjord utan dosage, men det finns alltså även en utgåva med en liten dosage (2-5 g/l).

 

Det här är en mycket bra, väldigt charmig och fullt tillgänglig champagne. Jag utgår dock från att den blir ännu bättre med några års lagring.

 

Doft: Fruktig och kryddig. Inslag av brustablett med citronsmak, gula äpplen, tropisk frukt och svartpeppar.

 

Smak: Härligt syrlig, något fruktig och mycket torr smak som domineras av citron och gula äpplen. Den är otroligt ren! Hög syra och mycket lång eftersmak som mynnar ut i nypressade gröna äpplen.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2027-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar