Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 9 december 2017

2008 F. Bergeronneau-Marion Clos des Bergeronneau

(100 % pinot meunier)

7 oktober 2017 (på kontoret)



Florent Bergeronneau-Marion är en odlare i Ville-Dommange (premier cru-by i Montagne de Reims, sydväst om Reims). Familjefirman grundades av François Bergeronneau som senare lämnade över verksamheten till sin son Florent. Florent gifte sig sedan med Véronique Marion, som också var barn till en vinodlare, och konstellationen Bergeronneau-Marion var därmed ett faktum! Jag har inte hittat någon uppgift på hur mycket odlingar man förfogar över, men de producerar tio olika champagner samt ett stilla rött vin och en ratafia. Sonen i huset heter praktiskt nog Fabien, så man har redan säkerställt nästa generationsskifte – utan att behöva sätta ett nytt namn på etiketten!

Druvorna till denna champagne kommer från den 2,1 hektar stora och delvis muromgärdade vingården Clos des Bergeronneau. Vingården är planterad med både pinot meunier (75 %) och pinot noir (25 %), men Bergeronneau-Marion använder endast meunier från gamla stockar till denna champagne. Den första årgången var 2007 men den var lustigt nog inte årgångsbetecknad. Från och med den här årgången är den dock det, vilket väldigt tydligt märks genom att man klistrat på små 2008-lappar på den gamla etiketten! Istället för att trycka upp nya etiketter använder man alltså dem man redan har, vilket väl får ses som resurssmart och samtidigt lite gulligt småskaligt! Det hade sannolikt inte hänt på Moët om man säger som så! Dosagen uppgår till 7 g/l. Okänt degorgeringsdatum.



Champagnen dracks i en provning tillsammans med Krug Rosé och Bollinger R.D. 2002 och hade som väntat svårt att hävda sig i det sällskapet. Men det här är en mycket, mycket bra champagne som kommer att bli ännu bättre om man ger den tre-fyra års lagring!

Doft: Komplex, fruktig och lite kryddig. Men det doftar framförallt som en hel ostbutik! Dessutom inslag av melon, jäst och ananas. Senare även gräddkola och lakrits.

Smak: Fruktig, frisk, mycket torr och något utvecklad smak av gula plommon, lime, citrusskal och citronhalstablett. Hög årgångstypisk syra!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2021-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar