Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 2 november 2016

Krug Rosé

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

2 september 2016 (hemma)



Krug Rosé är en blandning av ett flertal olika årgångar; dock inte lika många som i systervinet Grande Cuvée. Den här halvflaskan hittade jag i butiken Parvis i Reims i augusti 2016. Den har några år på nacken och saknar den ID-kod (Krug-ID) som alla Krug-flaskor har sedan 2011. För att få reda på när flaskan blev degorgerad och på så sätt få en idé om hur gammal flaskan är får man istället söka efter en kod på korken. På den här korken hittar jag kombinationen ”A722”, där den första respektive andra siffran indikerar vilket år respektive vilken sjättedel av året som flaskan blev degorgerad. Det innebär i det här fallet att min flaska blev degorgerad i mars/april 2007. Tyvärr får man inte ut mer information än så. Hade det varit en nyare flaska med Krug-ID hade man via Krugs hemsida även fått information om vilken druvmix och vilka årgångar som champagnen baseras på. Men med den gamla koden får man alltså endast reda på degorgeringsdatum. Vill man lära sig mer om dessa äldre ID-koder har bloggaren Vintomas författat ett alldeles lysande blogginlägg, som han dessutom har för vana att uppdatera med jämna mellanrum.



Krug Rosé är, i likhet med husets övriga champagner, en fantastisk champagne. Tyvärr är inte halvflaskor den optimala lagringsmiljön, men även denna lilla rackare presterar riktigt bra!

Doft: Mogen, komplex, nötig, fruktig och kryddig doft med tydliga sherrytoner. Inslag av torkad gul frukt, fikon, honung, ek, jordgubbar, gräddkola och kardemumma.

Smak: Utvecklad, frisk, torr, kryddig och oxiderad. Mogna äpplen, röda bär, hasselnötter, citrus och en aning citrusskal. Relativt hög syra. Mycket lång och härlig eftersmak!

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2014-2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar